Komisja Konkursu Najlepszych Dyplomów Sztuki Mediów doceniła prace dyplomowe studentów Wydziału Intermediów ASP w Krakowie. Organizatorem tego konkursu jest Centrum Sztuki WRO i Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. Jego celem jest prezentacja najlepszych dyplomów licencjackich i magisterskich z zakresu nowych mediów, zrealizowanych na publicznych uczelniach artystycznych w Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Łodzi, Poznaniu, Szczecinie, Warszawie i Wrocławiu.
Komisja zarekomendowała do prezentacji dyplom Zuzanny Bodzoń "Hiperlogia". Dyplom był realizowany w Katedrze Metod Sztuki w Pracowni Transmediów pod kierunkiem promotora, dr. Mariusza Sołtysika. W opisie pracy czytamy słowa artystki: "Moja praca "Hiperlogia" to wielopoziomowa i wieloetapowa podróż, której celem jest odkrycie autonomii życia przedmiotów. Praca artystyczna składa się z wielu obiektów wykonanych w różnych mediach: od tekstu poprzez obiekty rzeźbiarskie do wirtualnej rzeczywistości: VR. Obiekty te układają się w historię o relacjach człowieka z artefaktami, naturą, przyszłością oraz samym sobą...Tytuł pracy artystycznej oraz teoretycznej jest połączeniem dwóch "hiper" oraz "logia" i nie istnieje w żadnym słowniku. "Hiper" – odnosi się nie tylko do hipertekstualności. Przedrostek ten, według Słownika Języka Polskiego, oznacza: wskazujący na nadmiar lub ponadwymiarowość czegoś, albo wskazujący na wielkość lub wysoki poziom czegoś. "Logia" – to wszystko to, co jest związane z nauką. Można zatem powiedzieć, że "hiperlogia" to nauka o fragmentach nagromadzonych elementach, nadmiarze treści, warstwowości. W kontekście mojej pracy, może się również odnosić do chęci odnalezienia "ponadwymiarowości" w codziennych przedmiotach". Więcej informacji o pracy "Hiperlogia" na www.
Ponadto Jury Konkursu wyróżniło pracę Michała Menkarskiego "Brzask". Dyplom był realizowany w Katedrze Obszarów Sztuki w Pracowni Archisfery pod kierunkiem promotora dr. hab. Grzegorza Bilińskiego, prof. ASP. Mówiąc o nagrodzonej pracy artysta zaznacza: "Rozświetlić ciemność – to główne zadanie mojego projektu. W tym prostym geście upatruję czegoś niezwykłego, magicznego. Sama narracja pracy rozgrywa się na granicy percepcji. Nawet niewielka ilość światła może wzbudzić w nas trudne do opisania emocje. Zastosowane w mojej pracy światło minimalne, prawie niewidoczne – interpretowane może być na wiele różnych sposobów. Widzenie, a właściwie dostrzeganie światła nie tylko wyostrza nasze zmysły (głównie wzrokowe), ale także pozwala na pewną "celebrację czasu". Rozumiem ją jako element obserwacji i koncentracji na momencie rozjaśniania się dnia – cyklicznego, efemerycznego zjawiska, w którym bierzemy udział. Powtarza się ono niezmiennie, jednak za każdym razem jest trochę inne. Towarzyszy nam zawsze w określonej porze, jest punktem rozpoczynającym dzień – tym samym wyznacza niewidzialną (chociaż widoczną) strefę funkcjonowania naszej planety." Więcej informacji o pracy "Brzask" na www.
Prace wybierane są przez komisje dyplomowe, obradujące na poszczególnych uczelniach, w skład których wchodzą przedstawiciele środowiska artystycznego w danym mieście, reprezentanci uczelni oraz członkowie zespołu WRO. W każdej uczelni wybierany jest jeden dyplom, który wchodzi w skład wystawy konkursowej realizowanej przez Centrum Sztuki WRO. Prace studentów krakowskiej ASP zostały zauważone przez komisję w składzie: Dagmara Domagała, Malwina Hajduk, Delefina Jałowik, Magdalena Ujma, prof. Michał Ostrowicki vel Sidey Myoo.
Źródło: Strona internetowa ASP w Krakowie