Dzieje się

Kamil Sosin: Komponenty Wernisaż 19 stycznia 19:00
11.01.2018

Kamil Sosin: Komponenty Wernisaż 19 stycznia 19:00

Kamil Sosin: Komponenty
Galeria New Era Art
Wernisaż: 19.01.2018 godz. 19.00
Czas trwania wystawy: 19.01. – 03.02.2018

Co tak naprawdę w dzisiejszych czasach możemy nazwać rzeźbą? Przez ostatni rok analizowałem jak materia oraz forma współczesnego obiektu rzeźbiarskiego różnią się od klasycznego podejścia do tej dziedziny. Wychodząc z podręcznikowego założenia rzeźba składa się z formy, materii oraz znaczenia. Podczas pracy nad prezentowanymi obiektami bardziej skupiłem się na pierwszych dwóch aspektach składowej „rzeźby”, odsuwając znaczenia konceptu na drugi plan. Zaprezentowane obiekty są czystą zabawą formy. Bazują na inspiracjach wynikających z doświadczenia artystycznego oraz życiowego. Powściągliwość, którą się posłużyłem, nadała pracom minimalistycznego muśnięcia. Unikam zbędnych form przechodząc do konkretu, kreując szczery komentarz do założonych pojęć rzeźbiarskich.

Gra materiałów, którą posłużyłem się w swoich rzeźbach jest zestawieniem natury ze sztucznością. Bambus jako naturalne tworzywo jest ekologicznym materiałem wykorzystywanym we wszystkich dziedzinach życia, począwszy od szczoteczek do zębów po rusztowania budowlane. Plexi jest tworzywem wyprodukowanym przez człowieka, całkowicie wykonanym ze sztucznych komponentów. Rzeźby tworzą kontrast oraz dialog tak różniących się materiałów. Dwóch odrębnych światów. Sztuczność jest autonomiczna i zimna, zestawiona z drewnianymi elementami tworzy składnik form po części opowiadających również o człowieku i jego otoczeniu.

Głównym wątkiem ekspozycji stało się zestawienie ze sobą odmiennych form oraz materii. Jest ona zapisem przylepiania, odklejania, dopasowywania i nakładania. Śmiało mogę powiedzieć, iż proces powstawania wszystkich eksponatów był równie ekscytujący co tworzenie klasycystycznych rzeźb. Łamigłówki kompozycyjne, badanie powierzchni obrazu czy przestrzeni rzeźby są jednymi z najwspanialszych momentów w życiu twórcy, dającą satysfakcję z samego procesu tworzenia.

"Komponent to integralny element jakiejś większej całości. O jakiej całości myślał Kamil? Współczesny świat oferuje nam ogromną różnorodność, która często staje się przytłaczająca. Wszystkiego jest pełno. Podstawowa umiejętność to umiejętność selekcjonowania, wybierania pod swoim kątem. Nie da się wszystkiego ogarnąć, chociaż ciągle staramy się to robić. Jednak ilość możliwości jest olbrzymia, a czas i nasze siły ograniczone.
Podobnie dzieje się w świecie sztuki. Panuje różnorodność stylów, różnorodność sposobów wypowiedzi. Oczywiście panują mody, jednak możliwość funkcjonowania poza nimi nie jest dyskredytująca. Możliwość rodzajów wypowiedzi jest ogromna. Możemy naśladować otaczający nas świat tworząc realistyczne, wręcz klasyczne rzeźby, ale możemy również tworzyć prace efemeryczne po których nic nie zostanie, prace zaangażowane społecznie, czy zrobić projekt na portalu społecznościowym.
Co z tego wszystkiego wybiera Kamil? Kamil zdaje się zdecydowanie odcinać od otaczającego go nadmiaru. Tworzy minimalistyczne, wyciszone obiekty. Jak sam deklaruje rezygnuje z treści, ogranicza się do materii i formy. Tak jakby szukał spokoju w sobie. Jakby chciał podarować nam chwile wytchnienia i wyciszenia - trudne do osiągnięcia we współczesnym świecie."
Iwona Demko

---
BIO
Kamil Sosin - urodzony w Krakowie w 1994 roku. Edukację artystyczną rozpoczął w Państwowym Liceum Plastycznym im. Józefa Kluzy w Krakowie (2010-2014). Obecnie jest studentem IV roku Rzeźby na Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, w pracowni prof. dr hab. Józefa Murzyna oraz asystentki dr hab. Iwony Demko. Zajmuje się rzeźbą, malarstwem, grafiką komputerową oraz projektowaniem 3D. W swoich pracach odnosi się do obecnej sytuacji człowieka wobec skomercjalizowanego i coraz bardziej sztucznego świata. Interesuje go zarówno zabawa formą, jak i semantyczny oddźwięk zestawionych komponentów. Istotą jego prac jest wykorzystywanie nieoczywistych materiałów do tworzenia obiektów oraz jak najczystsze skonstruowanie form, zbliżające je do założeń minimalizmu.

Źródło

W tej kategorii