Pojnarówka art&COFFEE bar zaprasza na wystawę malarstwa, kolażu i grafiki Emilii Gąsienicy-Setlak pod tytułem „Panoptikum”
Wernisaż: 2 grudnia 2016 r. o godz. 18.00
Pojnarówka art&COFFEE bar Al. Mickiewicza 21 B, Kraków (w podwórzu Uniwersytetu Rolniczego)
Wystawa czynna do 12 stycznia 2017 r.
„Dlaczego ta wystawa nosi tak niecodzienny tytuł? Przysłowiowe sto lat temu, gdy nikt nie śnił o smartfonach czy Internecie, radio i telewizja stawiały dopiero pierwsze, nieśmiałe kroki, a wiedzę o świecie Krakowianie czerpali z „Ilustrowanego Kuryera Codziennego”, od czasu do czasu do miasta zjeżdżało takie czy inne Panoptikum. Pojawienie się w okolicy wystawy osobliwości musiało na ówczesnych mieszczanach robić ogromne wrażenie. Gdy ludzie żyli innym rytmem i odmiennymi od dzisiejszych sprawami, ekspozycje osób i rzeczy osobliwych działały na wyobraźnię, wzmagały zaciekawienie „dziwami” tego świata, przywoływały z odmętów historii legendarne persony, a czasem atmosferą grozy wywoływały sensację.
Chciałabym, aby choć w niewielkim stopniu moje „Panoptikum” wzbudziło w widzach tak żywe emocje. Co prawda, nie zgromadziłam w nim siłaczy o nadludzkiej sile, kobiet z brodą, zastygłych w formalinie dwugłowych zwierząt, ezoterycznych przedmiotów ani woskowych figur, lecz nietypowe dla mojej codziennej praktyki studyjnej eksperymentalne prace na papierze, linoryty i kolaże. Żywię niemniej nadzieję, że tych, którzy znają mój dorobek, zaskoczę czymś nowym, a tych, którzy nie mieli z nim styczności, moje „dziwowisko” zachęci do przyjrzenia się mojemu malarstwu, któremu od wielu lat w głównej mierze poświęcam pracę twórczą.
Kolejnym motywem do zwiedzenia „Panoptikum” niech będzie fakt, że wystawa gości w niepowtarzalnym wnętrzu Pojnarówki, odrestaurowanej po wielu latach zapomnienia secesyjnej szklarni, a obecnie kawiarni, która mieści się w podwórzu Collegium Godlewskiego, siedziby krakowskiego Uniwersytetu Rolniczego.”
Emilia Gąsienica-Setlak
Emilia Gąsienica-Setlak (ur. 1986 w Zakopanem) - abiturientka zakopiańskiego Zespołu Szkół Plastycznych im. Antoniego Kenara ze specjalnością „Meblarstwo Artystyczne”, 2005 r. Studiowała w pracowniach prof. Teresy Kotkowskiej-Rzepeckiej i prof. Leszka Misiaka na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Dyplom z aneksem graficznym w pracowni drzeworytu prof. Bogdana Migi otrzymała w 2011 roku. Zajmuje się malarstwem oraz grafiką warsztatową. Meritum jej zainteresowań artystycznych są kolor, syntetyczna kompozycja oraz ich relacje z otoczeniem. Zróżnicowana twórczość malarki układa się w cykle tematyczne, z których najbardziej rozpoznawalne to abstrakcjonistyczne „Forma przejściowa” i „Zmierzch”, rozpięty pomiędzy neofowizmem i realizmem „Lux In Tenebris” oraz „Umizgi”, czerpiące z tradycji postimpresjonistów, „barwnych” okresów Picassa, a czasem wręcz z estetyki pop artu. Podzielając pogląd Cycerona, głoszący, że „sztuka wymaga uznania”, wystawia chętnie i dużo, zarówno w Polsce jak i Hiszpanii, Włoszech, Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Japonii, Emiratach Arabskich, Bułgarii oraz na Węgrzech. W dorobku ma udział w dwudziestu sześciu wystawach indywidualnych oraz w ponad sześćdziesięciu wystawach zbiorowych i targach sztuki. Prace artystki znajdują się w polskich i węgierskich zbiorach muzealnych oraz kolekcjach prywatnych w Europie, Azji i Stanach Zjednoczonych. Jej prace ilustrują okładki książek Swetosława Minkowa „Siła nieczysta” (Wyd. „Scriptum”, 2005) i „Nazwy wodne dorzecza Wisły” dr Urszuli Bijak (Instytut Języka Polskiego PAN, 2013) oraz gościły na okładce prestiżowego czasopisma „Women In Art 278 Magazine”, 2014. Ponadto, płótna jej autorstwa wzięły udział w zdjęciach do hiszpańsko-amerykańskiego filmu fabularnego „Embers” w reżyserii Claire Carre, 2015.
Więcej informacji: