Dzieje się

Praca Adriana Kolerskiego na wystawie "Biały Szum" w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
14.11.2016

Praca Adriana Kolerskiego na wystawie "Biały Szum" w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie

Zapraszamy na wernisaż wystawy pt. "Biały Szum"

Otwarcie wystawy: 16 listopada (środa) 2016r. o godzinie 20.00
Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie


Wystawa czynna w następujce dni, w godzinach 10.00 - 16.00:
20 listopada 2016r.
27 listopda 2016 r.
4 grudnia 2016 r.
11 grudnia 2016r.

W trakcie wernisażu zostanie zaprzentowany performance Katarzyny Sitarz PER-SONA.

Artyści:
ADRIAN KOLERSKI
PAULINA MAGDALENA SANECKA
JOLANTA NOWACZYK
PATRYK DAN GROCHOWICKI
MAREK STRASZAK
DOROTA TOŁŁOCZKO
TOMASZ POPAKUL
KATARZYNA SITARZ PROJEKT SCAPE(S)


Biały szum, jest zjawiskiem akustycznym stanowiącym kombinację częstotliwości dźwiękowych o różnych proporcjach. Łączy on w sobie wszystkie, poczynając od najniższych aż do najwyższych częstotliwości, w jeden spokojny i miarowy odgłos. W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że tak jak na białe światło składają się wszystkie barwy, tak biały szum tworzony jest przez wszystkie częstotliwości dźwiękowe. Istota tego zjawiska była dla nas podstawą w tworzeniu koncepcji wystawy, w której wszystkie prace, tak różnorodne w swoich formach i nawiązaniach, tworzyły wspólnie spójną całość.

Głównym założeniem kuratorskim było stworzenie wystawy-konglomeratu, w jej skład wchodzą min. animacje generatywne, video oraz instalacje przygotowane przez młodych twórców. Wszystkie prezentowane dzieła odnoszą się do pojęcia „dźwięku”. Niektóre czynią to w sposób czytelny, wpisując się wyraźnie w przewodnie hasło wystawy, inne wymagają od odbiorcy skupienia i głębszego zastanowienia. Artyści nie ograniczyli się do prostego przełożenia „właściwości” dźwięku na język sztuk plastycznych. Ich poszukiwania zaowocowały niebanalnymi pracami, niekiedy niemymi i statycznymi – tak pozornie odległymi od istoty dźwięku, które stoją w kontrapunkcie wobec dzieł wpisujących się nurt współczesnych instalacji wideo-dźwiękowych.

Współcześnie “dźwięk”, jako medium odsłaniane jest z perspektywy kognitywnej, fizykalnej czy też socjologicznej. Badania na temat słuchu przedstawiają, w jaki sposób mózg przyswaja fale dźwiękowe i interpretuje informacje, jak poszerza widzenie – słyszenie świata. Potocznie mówi się, iż słuch jest drugorzędnym organem percepcji. Wziąwszy pod uwagę, że jest odpowiedzialny za przyswajanie informacji z otoczenia, naukę języka, komunikację, percepcję przestrzeni czy nawet równowagę ciała, śmiało możemy z tym polemizować. Naukowcy i artyści odkrywają to medium na nowo badając relacje między dźwiękiem a architekturą, obrazem, kolorem, językiem, pamięcią, wyobraźnią etc.

Poprzez naszą wystawę pragniemy wprowadzić widza, w pole oddziaływań artystycznych realizacji, które ukazują na jak wielu płaszczyznach oraz w jak wielu rolach, można operować dźwiękiem i wizualnością. Te dwa, odwołujące się do odmiennych zmysłów, media stawiają widza w sytuacji, w której zaprzeczony zostaje klasyczny podział sztuk – stanowi to odniesienie do jednej z podstawowych idei sztuki współczesnej – ukazywania rzeczywistości w odkrywczy, nieoczywisty sposób oraz stawiania odbiorcy w położeniu, które wymaga krytycznej postawy wobec tego, co zostaje mu przedstawione, a przede wszystkim do interakcji z dziełem sztuki.

Nieprzypadkowa jest także przestrzeń, w której ulokowana została wystawa. Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza, to swoisty ambasador dźwięku w Szczecinie. Jest ona także unikalnym miejscem, w którym połączono muzykę z niezwykłą architekturą docenianą także poza granicami naszego kraju.

Wystawa przygotowana została przez Grupę Kuratorską Wkład Własny w składzie: Anna Sienkiewicz, Emilia Łapko, Anna Rocławska. Partnerami wydarzenia są: Związek Polskich Artystów Plastyków Okręg Szczeciński, Urząd Miasta Szczecin, Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, Laser Studio.

W tej kategorii